Pred dnevi je Vlada potrdila predlog novele zakona o osnovni šoli, ki po navedbah Ministrstva za vzgojo in izobraževanje jasneje opredeljuje vzgojno delovanje, med drugim se omejuje uporaba elektronskih naprav in omogoča pregled šolskih torb. V obvezni program se uvaja nov predmet informatika in digitalne tehnologije. Prvotni predlog za opisno ocenjevanju v 3. razredu pa so na MVI opustili.
Kot so pojasnili na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje, se s predlagano spremembo med drugim ukinja vzgojni načrt šole kot samostojni dokument, vsebine vzgojnega delovanja pa se prenašajo v letni delovni načrt, kjer se opredelijo vzgojne dejavnosti in načini njihovega spremljanja. Pojem vzgojnega ukrepanja se s predlogom zakona oži na vzgojni opomin, ki se lahko izreče učencu, kadar krši dolžnosti in odgovornosti, oziroma ko vzgojne dejavnosti ob predhodnih kršitvah niso dosegle namena. Ob tem predlog po novem opredeljuje nabor hujših kršitev, zaradi katerih se učencu neposredno izreče vzgojni opomin. Posamezni vzgojni opomin se izreče za dobo 12 mesecev, kar pomeni, da se lahko prenaša v naslednje šolsko leto, so navedli.
Predlog novele prav tako ureja pravila šolskega reda, v katerih šola natančneje opredeli dolžnosti in odgovornosti učencev. Posebej se določi, da mora šola v pravilih šolskega reda določiti postopek pregleda učenčevih predmetov, kot sta torba in omarica, če obstaja sum, da učenec poseduje prepovedane ali nevarne snovi, ter postopek začasnega odvzema prepovedanih predmetov. Ta postopek, ki velja tudi za elektronske naprave, je v primerjavi s prvotnim predlogom podrobneje določen, tako je denimo predvideno, da se učencu naroči, naj izroči osebne predmete in se jih v njegovi prisotnosti pregleda, o vsakem pregledu pa se napiše poročilo. Več informacij tudi o vseh drugih novostih v noveli lahko najdete na tej povezavi.
V luči nedavne debate na ravni EU o zmanjševanju tveganj, ki jih za mlade predstavlja pretirana uporaba mobilnih telefonov, pa je pomemben tudi tisti del novele Zakona o osnovni šoli, ki uvaja omejitev uporabe učenčevih elektronskih naprav med izvajanjem vzgojno-izobraževalne dejavnosti na način, da je uporaba mogoča le, če je to potrebno za izvajanje vzgojno-izobraževalnega in drugega dela. To pomeni, da učenci v šolah ne bodo smeli uporabljati mobilnih telefonov, razen v primeru pedagoških aktivnosti. “Če učenec prinese elektronsko napravo v šolski ali drugi prostor v času izvajanja vzgojno-izobraževalne dejavnosti in je ne uporablja za namene iz prvega in drugega odstavka tega člena, jo odloži v za to določen prostor. Šola v pravilih šolskega reda določi prostor in način odlaganja elektronskih naprav učencev ter utemeljene primere uporabe elektronskih naprav,” navaja zakon.
O tem, da je tudi na ravni EU vse več pobud za prepoved oziroma ustrezno ureditev uporabe telefonov v šolah, je 20. maja posebno novico objavila tudi Slovenska tiskovna agencija. Objavljamo jo v celoti v nadaljevanju:
V EU vse več pobud za prepoved telefonov v šolah (tema)
Bruselj, 20. maja – V Evropski uniji se vse več držav odloča za omejitev uporabe telefonov v šolah, saj menijo, da telefoni negativno vplivajo na učence. V ospredju prizadevanj za strožjo omejitev je Italija, ki je dala pobudo, da bi na ravni EU priporočili prepoved uporabe mobilnih telefonov v šolah.
Italija se je prejšnji teden na srečanju ministrov EU za mladino in izobraževanje zavzela za strožje omejitve uporabe mobilnih telefonov po vsej EU, navaja prispevek Evropskega novinarskega središča, del katerega je tudi STA.
Italijanski minister za izobraževanje Giuseppe Valditara je ob tem predstavil pobudo za prepoved uporabe pametnih telefonov pri pouku za otroke, mlajše od 14 let, po vsej Evropi. Pobudo je podprlo 11 držav članic, med njimi pa ni Slovenije, kjer je vlada pripravila novelo zakona o osnovni šoli, ki med drugim omejujejo uporabo elektronskih naprav.
“Če imamo svoje otroke resnično radi, jim moramo zagotoviti odmor od mobilnih telefonov v šoli,” je dejal Valditara. Pozval je k usklajenemu pristopu EU glede dostopa do družbenih omrežij za boj proti spletnemu ustrahovanju, spolni zlorabi otrok in samopoškodovanju.
Minister je izpostavil študije, ki kažejo, da zloraba mobilnih naprav v otroštvu negativno vpliva na kognitivni razvoj, poleg poslabšanja šolske uspešnosti pa je pretirana uporaba pametnih telefonov v zgodnjem otroštvu prepoznana kot eden glavnih vzrokov za socialno izolacijo.
Nekatere države članice EU so že uvedle prepoved uporabe telefonov v šolah, druge pa o tem razmišljajo. Vendar se obseg omejitev razlikuje med posameznimi državami, regijami in celo šolami.
Obstajajo popolne prepovedi, kar pomeni, da telefoni niso dovoljeni v šolskih prostorih, medtem ko delne prepovedi omejujejo uporabo v določenih obdobjih dneva, na primer med odmori.
V Bolgariji je uporaba pametnih telefonov pri pouku prepovedana od leta 2016. Vlada pa si zdaj prizadeva za njihovo popolno prepoved v šolah, razen v strogo izobraževalne namene, za zdravstvene potrebe ali v nujnih primerih. Predvidoma junija bo o tem glasoval parlament.
V Španiji medtem omejitve uporabe mobilnih telefonov v šolah veljajo od leta 2020, a se razlikujejo od regije do regije. Državni šolski svet priporoča, da srednješolci izklopijo mobilne telefone od vstopa v šolo do izstopa iz nje, hkrati pa se zavzema, da jih sploh ne bi prinašali v vrtce in osnovne šole, razen če za to obstajajo zelo posebni individualni razlogi.
Večina španskih avtonomnih skupnosti se strinja s popolno prepovedjo uporabe mobilnih naprav v predšolskem in osnovnošolskem izobraževanju.
Francija je učencem osnovnih in srednjih šol uporabo telefonov v šoli prepovedala leta 2018.
V Italiji so pametni telefoni v šolah za vse učence prepovedani od lanskega septembra. V Avstriji pa so telefoni prepovedani med poukom in odmori od 1. maja.
Danska vlada medtem prepoved uporabe telefonov v šolah in na obšolskih dejavnostih še načrtuje. Podobno švedska vlada predlaga popolno prepoved uporabe telefonov za šolah, ki jih obiskujejo učenci do 16. leta starosti. Predvidoma bi učencem zjutraj telefone vzeli in jim jih ob odhodu iz šole vrnili.
V Nemčiji je izobraževanje v pristojnosti zveznih dežel. Nekatere od njih pozivajo k omejitvi zasebne uporabe mobilnih telefonov v šoli in jo tudi nameravajo regulirati. Se je pa nemška ministrica za izobraževanje Karin Prien zavzela za prepoved uporabe telefonov v osnovnih in uvedbo omejitev pri njihovi uporabi v srednjih šolah, dežele pa pozvala, naj čim prej obravnavajo to vprašanje.
Podobno v Belgiji ni podrobnega načrta za obravnavo uporabe pametnih telefonov in družbenih omrežij med mladimi. Politika se večinoma osredotoča na izobraževanje o medijski pismenosti v šolah z delavnicami ali televizijskimi programi. Je pa v državi skupina strokovnjakov pozvala vlado, naj zagotovi jasnejšo in strožjo politiko glede uporabe pametnih telefonov med mladimi.
V Sloveniji telefoni v šolah trenutno niso prepovedani, je pa vlada v začetku maja potrdila predlog novele zakona o osnovni šoli, ki med drugim omejuje uporabo elektronskih naprav.
Uporaba elektronskih naprav bo glede na predlog mogoča le, če je to potrebno za izvajanje vzgojno-izobraževalnega in drugega dela. Osnovne šole pa lahko v pravilih šolskega reda opredelijo postopek začasnega odvzema elektronskih naprav, če jih učenec ne uporablja skladno z zakonskimi določili, piše v predlogu.